Bieżnik w romby – technika siatkowa

Bieżnik wykonany filetem

Bieżnik w romby to mój debiut w technice siatkowej. Do tej pory tylko przyglądałam się zachwycającym obrusom, serwetom i firankom udzierganym tą techniką. Kusiły mnie coraz bardziej i bardziej, aż w końcu postanowiłam wziąć w ręce resztkę kordonka (który pozostał mi po Serwecie – koronkowe liście) i spróbować swoich sił w filecie.

Wybrałam wzór na bieżnik w romby (Model 19 – Sabrina Robótki extra Szydełkowe serwetki nr 5/2015), ponieważ potrzebowałam serwety w kształcie prostokąta oraz oczywiście dlatego, że ten model po prostu mi się spodobał.

Bieżnik wykonany techniką siatkową

Instrukcje – zestaw pierwszej pomocy dla początkujących

Poza tymi splotami trzeba znać technikę siatkową (tzw. filet) szydełkowania. W przypadku tego wzoru:

Technika siatkowa (w tym powyższe czynności) pojawią się niedługo w dziale Nauka szydełkowania.

Materiały

Do wykonania bieżnika potrzebne będą:

  • kordonek – ja użyłam koloru ecru, 100% bawełna, 100 g/565 m
  • szydełko – ja użyłam rozmiaru mniejszego od zalecanego – 1,25 mm (zalecany rozmiar 1,5 mm)

Wykonanie

Opis wykonania bieżnika w romby (Model 19) znajdziecie w gazetce: Sabrina Robótki extra Szydełkowe serwetki nr 5/2015. W oryginale bieżnik ma wymiary 26 x 52 cm (mój ma 30 x 51 cm) i wykonany jest z kordonka białego 100% bawełna, 100 g/830 m. Na ten bieżnik zużyjecie mniej więcej połowę tego kordonka.

Tego typu robótkę (która nie jest prostokątem lub kwadratem) czyli o nierównych brzegach, możemy zacząć na dwa sposoby:

  1. Części które wystają zaczynamy osobno – w tym przypadku są trzy. Po czym w momencie, w którym zaczyna się pierwszy wspólny rząd, łączymy wszystkie elementy.
  2. W drugim sposobie zaczynamy robótkę od rzędu najszerszego – w tym przypadku dwunastego i po przerobieniu wszystkich rzędów zakańczamy robótkę, wracamy do rzędu 12 i dorabiamy brakujące 11 rzędów z drugiej strony.

Ja wykonałam swoją serwetę sposobem pierwszym, ale gdybym robiła ją drugi raz z pewnością szydełkowałabym tym drugim. Dlaczego? Ponieważ poważnie musiałam się nagimnastykować aby w miarę niewidocznie połączyć wszystkie elementy. W sposobie drugim po prostu dołączyłabym nitkę i nie musiałabym martwić się o estetykę.

W tym modelu zastosowany został wzór techniki siatkowej najczęściej używany i najbardziej plastyczny.

Każda kratka składa się z 3 oczek.

  • Pusta kratka – 1 słupek + 2 oczka łańcuszka
  • Pełna kratka – 3 słupki

W każdym pierwszym oczku rzędu należy wykonać 3 oczka łańcuszka (zastępujące pierwszy słupek), a na końcu każdego rzędu 1 dodatkowy słupek.

Podsumowanie

Najtrudniejszy pierwszy krok. Na tym zdaniu mogłabym zakończyć podsumowanie. Trudno mi nawet zliczyć ile razy zaczynałam tą robótkę. Przeczytałam wszystkie drukowane poradniki na temat techniki siatkowej – jakie miałam w domu. Obejrzałam niezliczoną ilość filmików na youtube i wydawało mi się, że mogę spokojnie zaczynać. Niestety okazało się, że wszystkie tutoriale zaczynały się od pustych kratek, a w tym wzorze trzeba rozpocząć robótkę od kratki pełnej. Usiadłam więc i wykombinowałam sama – niezbyt szybką metodą – prób i błędów.

Kolejne schody zaczęły się już w kolejnym rzędzie gdy musiałam dodać na początku i na końcu pełną kratkę. Na ten temat znalazłam co prawda dużo foto-tutoriali, ale nie wyniosłam z ich oglądania absolutnie nic. Jak mnie to wkurza gdy próbuję się nauczyć krok po kroku ze zdjęć zamieszczonych w gazetce, a tam na pierwszym zdjęciu jest NIC, a na drugim WSZYSTKO. Tak jakby wszyscy umieli czytać w myślach…

Kolejne rzędy dziergałam i prułam, dziergałam i prułam. Co chwilę okazywało się, że pogubiłam się we wzorze albo zapomniałam dodać słupek na końcu rzędu i następny rząd się sypał… Jednak po przerobieniu kilkunastu rzędów mogłabym szydełkować dalej z zamkniętymi oczami. Wtedy też zrozumiałam wszystkich entuzjastów tej metody, a oczami wyobraźni widziałam już te wszystkie wzory i możliwości…

A Wy lubicie szydełkować tą metodą? Też sprawiła Wam na początku tyle problemów?

Zapisz

Zapisz

Zapisz

2 komentarzy

  1. Śliczny bieżnik! Uwielbiam technikę siatkową:)

    1. A nuż szydełko says: Odpowiedz

      Dziękuję! Ja już też uwielbiam! 🙂