Kwiaty storczyka – instrukcja wykonania

Jest taki moment w życiu storczyka, kiedy naprawdę nie prezentuje się najlepiej. Mało który kwiat, gdy przekwitnie, wygląda tak smutno. Za pomocą szydełka i kordonka możemy mu jednak podarować drugie życie i wierzcie mi na słowo, równie piękne!

Bardzo nie lubię sztucznych kwiatów, choćby wyglądały jak prawdziwe, ale te wydziergane szydełkiem, to zupełnie inna bajka. Szydełkowe kwiaty storczyka wyglądają niezwykle delikatnie. Z daleka trudno odróżnić je od prawdziwych płatków. Niestety aby efekt był imponujący, musimy się trochę napracować i  wyszydełkować kilkanaście sztuk.

Kwiat storczyka

Instrukcje – zestaw pierwszej pomocy dla początkujących

Materiały

Do wykonania kwiatków potrzebne będą:

  • kordonek (kolor bazowy) – ja użyłam koloru białego, 100% bawełna, 50g/210m
  • kordonek (kolor dopełniający) – ja użyłam koloru wrzosowego, 100% bawełna, 10g/65m
  • szydełko – ja użyłam 1,25 mm

Wykonanie

Kwiatek składa się z trzech części, które na końcu składamy i przywiązujemy do prawdziwej gałązki storczyka (nie za mocno, aby nie zablokować przepływu substancji odżywczych)

Część bazowa – 3 płatki

Cyfry na początku oznaczają numery kolejnych okrążeń.

  1. Zaczynamy od wykonania 5 oczek łańcuszka, zamykamy oczkiem ścisłym, tworząc w ten sposób kółko bazowe, od którego będziemy zaczynać szydełkowanie wszystkich trzech płatków.
  2. Wykonujemy 8 oczek łańcuszka, a następnie 6 półsłupków nawijanych (pierwszy wbijamy w 3 oczko łańcuszka, licząc od szydełka – nie liczymy pętelki znajdującej się na szydełku). Kończymy oczkiem ścisłym w 2 oczku łańcuszka naszego kółka bazowego. Odwracamy robótkę.
  3. Zaczynamy od 1 oczka łańcuszka, następnie omijamy 1 oczko i wykonujemy: 1 półsłupek, *2 półsłupki nawijane w jednym oczku*. Powtarzamy od *do* jeszcze 3 razy. Na samym czubku płatka (wbijając się szydełkiem pod 2 oczka łańcuszka, które omijaliśmy w 2 okrążeniu): 2 półsłupki nawijane, 3 słupki, 2 półsłupki nawijane. Następnie w kolejnych 4 oczkach po 2 półsłupki nawijane. Na końcu tego okrążenia robimy jeszcze 2 półsłupki i kończymy oczkiem ścisłym w 1 oczko łańcuszka naszego kółka bazowego. Odwracamy robótkę.
  4. Wykonujemy 1 oczko łańcuszka, omijamy jedno oczko, a w dwóch kolejnych robimy po 1 półsłupku. Dalej przerabiamy 5 półsłupków nawijanych, 2 półsłupki nawijane w jednym oczku, 2 półsłupki nawijane, 3 słupki (jesteśmy na szczycie płatka), 3 półsłupki nawijane, 2 półsłupki nawijane w jednym oczku, 5 półsłupków nawijanych, 3 półśłupki. Kończymy oczkiem ścisłym w 3 oczko łańcuszka naszego kółka bazowego.
  5. Kolejne dwa płatki wykonujemy w analogiczny sposób. Jedyną zmianą będzie miejsce kończenia poszczególnych okrążeń na kółku bazowym. Musimy kończyć okrążenia w takim miejsu, aby płatki rozłożyły się równo na kółku bazowym.

Kończymy robótkę zostawiając długą końcówkę kordonka (przyda się nam do przywiązania kwiatka do łodyżki)

Część środkowa – dwa płatki

  1. Zaczynamy od wykonania 6 oczek łańcuszka, zamykamy oczkiem ścisłym, tworząc w ten sposób kółko bazowe, od którego będziemy zaczynać szydełkowanie obu płatków.
  2. Wykonujemy 8 oczek łańcuszka,  a następnie 6 półsłupków nawijanych (pierwszy wbijamy w 3 oczko łańcuszka, licząc od szydełka – nie liczymy pętelki znajdującej się na szydełku). Kończymy oczkiem ścisłym w 2 oczku łańcuszka naszego kółka bazowego. Odwracamy robótkę.
  3. Zaczynamy od 1 oczka łańcuszka, następnie omijamy 1 oczko i wykonujemy: 2 półsłupki, 2 półsłupki nawijane w jednym oczku, półsłupek nawijany, 2 półsłupki nawijane w jednym oczku. Na samym czubku płatka (wbijając się szydełkiem pod 2 oczka łańcuszka, które omijaliśmy w 2 okrążeniu): półsłupek nawijany, słupek, półsłupek nawijany. Jesteśmy teraz po drugiej stronie płatka i wykonujemy: 2 półsłupki nawijane w jednym oczku, półsłupek nawijany, 2 półsłupki nawijane w jednym oczku, 3 półsłupki. Nie kończymy tego okrążenia oczkiem ścisłym, tylko od razu odwracamy robótkę.
  4. Wykonujemy 1 oczko łańcuszka, omijamy jedno oczko i dalej przerabamy w następujący sposób: 1 półsłupek, 4 półsłupki nawijane, 2 półsłupki nawijane w jednym oczku, półsłupek nawijany, 2 półsłupki nawijane w jednym oczku, słupek (jesteśmy na szczycie płatka), dwa półsłupki nawijane w jednym oczku, 1 półsłupek nawijany, 2 półsłupki nawijane w jednym oczku, 4 półsłupki nawijane, 2 półsłupki. Kończymy płatek oczkiem ścisłym w 2 oczko łańcuszka naszego kółka bazowego. Wykonujemy jeszcze 2 oczka ścisłe w 2 kolejnych oczkach łańcuszka kółka bazowego (Przechodzimy w ten sposób na przeciwną stronę kółka.
  5. Drugi płatek wykonujemy w ten sam sposób.

Kończymy robótkę zostawiając długą końcówkę kordonka (przyda się nam do przywiązania kwiatka do łodyżki)

Część górna – pręcik

  1. Zaczynamy od wykonania 6 oczek łańcuszka, zamykamy oczkiem ścisłym, tworząc w ten sposób kółko.
  2. Wykonujemy 2 oczka łańcuszka, a następnie 11 półsłupków nawijanych w kółko. Kończymy okrążenie oczkiem ścisłym w drugim oczku łańcuszka (którym zaczynaliśmy to okrążenie).
  3. Trzecie okrążenie rozpoczynamy 1 oczkiem łańcuszka,w tym samym oczku robimy jeszcze 1 półsłupek nawijany. W kolejnych oczkach szydełkujemy w ten sposób:
  • oczko pierwsze: 1 słupek i 1 słupek podwójnie nawijany
  • oczko drugie: 1 słupek podówjnie nawijany i 1 słupek
  • oczko trzecie: 1 półsłupek nawijany i 1 półsłupek
  • oczko czwarte: 1 oczko ścisłe, 1 łańcuszek i 1 półśłupek nawijany
  • oczko piąte: 1 słupek i 1 słupek podwójnie nawijany
  • oczko szóste: 1 słupek podówjnie nawijany i 1 słupek
  • oczko siódme: 1 półsłupek nawijany i 1 półsłuepk
  • oczko ósme: oczko ścisłe

4.  Rozpoczynamy od zrobienia 7 oczek łańcuszka, następnie wykonujemy 4 słupki zaczynając w 4 oczka łańcuszka od szydełka (nie liczymy pętelki znajdującej się na szydełku). Kończymy 4 okrążenie oczkiem ścisłym w ostatnie oczko poprzedniego rzędu. Odwracamy robótkę.

5. Ostatnie okrążenie zaczynamy 1 oczkiem łańcuszka, omijamy jedno oczko, dalej robimy 3 półsłupki. Na samym czubku pręcika (wbijając się szydełkiem pod 3 oczka łańcuszka, które omijaliśmy w 4 okrążeniu): 3 półsłupki. Po drugiej stronie pręcika szydełkujemy kolejne 4 półsłupki. Kończymy robótkę oczkiem ścisłym.

Kończymy robótkę zostawiając długą końcówkę kordonka (przyda się nam do przywiązania kwiatka do łodyżki)

Wykończenie

Wszystkie elementy łączymy, układają je jeden na drugim. Przeplatamy wszystkie końcówki na tył części bazowej. Związujemy je razem, dzięki temu wszystkie części będą się trzymać razem. Możemy trochę skrócić końcówki, pamiętając że posłużą nam do przywiązania kwiatków do łodyżek.

Podsumowanie

Nie będę ukrywać, że trochę trzeba się przy tych kwiatkach napracować. Po pierwsze są dosyć małe i trzeba mocno wytężać wzrok, aby nie pogubić się w gęstwinie małych oczek. Po drugie cierpną palce od trzymania maluteńkiej robótki. No i niestety trzeba ich wyszydełkować przynajmniej kilka sztuk. Ja starałam się nie szydełkować więcej niż jeden dziennie, bo szydełkowanie ciągle tego samego, kilka razy pod rząd, to nie moja bajka. Biorąc jednak pod uwagę te wszystkie kwestie, uważam, że było warto. Gdy patrzyłam na pierwszego kwiatka, nie widziałam w nim nic nadzwyczajnego. Gdy jednak przypięłam je wszystkie razem, efekt bardzo pozytywnie mnie zaskoczył.

Kwiaty storczyka na szydełku

Życzę Wam udanego szydełkowania, jakbyście mieli jakieś pytania lub wątpliwości, to piszcie śmiało w komentarzach, postaram się pomóc!

Zapisz

24 komentarzy

  1. Wygląda ślicznie 😉 bardzo chętnie spróbuje zrobić podobny…

    1. A nuż szydełko says: Odpowiedz

      Dziękuję i życzę powodzenia! W razie problemów służę pomocą.

  2. Szydełkowe storczyki wyglądają cudnie 🙂

    1. A nuż szydełko says: Odpowiedz

      Dziękuję! Szkoda, że trzeba zrobić ich tak dużo 😉

  3. Wyszły przepiękne! Uwielbiam storczyki 🙂

    1. A nuż szydełko says: Odpowiedz

      Dziękuję! Ja też je bardzo lubię, tym bardziej szkoda patrzeć gdy tracą kwiaty 🙁 Pozdrawiam serdecznie!

  4. O jejku z chęcią bym przygarnęła takiego storczyka, ale do tego typu roboty niestety nie mam talentu. Nawściekam się, efekt jest mierny, a ja się tylko zdołuję. Z drugiej strony człowiek uczy się na błędach, więc może warto próbować 😉

    1. A nuż szydełko says: Odpowiedz

      Ja też potrafię się nawściekać 🙂 Właściwie to nie pamiętam robótki, która powstałaby bez wściekania 😉 Zawsze warto próbować, po pewnym czasie efekt zacznie Cię zadowalać. Trzeba tylko przeczekać ten trudny moment uczenia się na błędach…

  5. Storczyki są świetne, ale te Twoje są jeszcze lepsze! 🙂

    1. A nuż szydełko says: Odpowiedz

      To duży komplement, dziękuję!

  6. Kasia Gielo says: Odpowiedz

    bardzo ładne te storczyki, jednak jakoś gubię się przy opisach, łatwiej mi czytać schemat rozrysowany i z niego wykonywać robótki, czy takowyż schemat posiada pani? byłabym wdzięczna

    1. A nuż szydełko says: Odpowiedz

      Rozumiem 🙂 Każdy woli inaczej 🙂 Czy mogę wysłać Pani schemat mailem?

  7. Piękne! Na pewno skorzystam z instrukcji wykonania;)

    1. A nuż szydełko says: Odpowiedz

      Dziękuję 🙂 Daj koniecznie znać jak Ci poszło!

  8. Ależ to pięknie wygląda 🙂

    1. A nuż szydełko says: Odpowiedz

      Heniu dziękuję!

  9. Evelka says: Odpowiedz

    W końcu szydełkowy storczyk przypomina storczyka 😉 Naszukałam się w internecie instrukcji na te piękne kwiatki ale żadne mi nie przypominały oryginału i miały dziwne jak dla mnie schematy. Stworzę własnego z pomocą Twojej instrukcji tylko ja wykombinuję w 100% sztucznego 😉 Dziękuję za opis. 🙂

    1. A nuż szydełko says: Odpowiedz

      Ja najpierw wyszydełkowałam poszczególne części i nie chciało mi się wierzyć, że coś z tego będzie. Jednak jak wszystko poskładałam okazało się, że to faktycznie storczyk 😉 Miłego szydełkowania!

  10. Piękny 😉 Jak żywy 😉 Idealny dla mnie, bo ja nie mam ręki do kwiatów 😉

    1. A nuż szydełko says: Odpowiedz

      To tak jak ja 😉

  11. Storczyki piękne, z opisu pogubiłam się w drugim punkcie 🙂 coś czuję , że ciężko będzie mi szła ta nauka szydelkowania 🙂 pozdrawiam 🙂

    1. A nuż szydełko says: Odpowiedz

      Gdybyś wolała szydełkować ze schematu, to daj znać podeślę Ci schemat. A co do opisu, to jak się czyta i jednocześnie szydełkuje, to jest łatwiej 🙂 Ja ile razy otworzę gazetkę z opisami, to wydaje mi się, że nic nie rozumiem, ale jak biorę do ręki szydełko, to wiele się wyjaśnia 🙂

  12. Iwona says: Odpowiedz

    Dzień dobry storczyki są śliczne czy mogłabym prosić o schemat z opisu nie bardzo mi wychodzi a zależy mi…. Chciałabym zrobić dla mamy na urodziny … Dziękuję .

    1. A nuż szydełko says: Odpowiedz

      Wysłałam Pani schemat mailem. Pozdrawiam serdecznie.