Dodawanie pełnej kratki na końcu rzędu – technika siatkowa

Dodawanie pełnej kratki na końcu rzędu, to poszerzanie robótki. Wymaga odrobinę wprawy, ale przy wnikliwej analizie opisu wykonania ze zdjęciami oraz obejrzeniu filmiku każdy powinien dać sobie radę. Mam nadzieję, że uda mi się w jak najbardziej przystępny sposób pokazać Wam jak się do tego zabrać.

Inne (spotykane w opisach) określenia

poszerzanie robótki / dodawanie okienka na końcu rzędu / dodawanie okienka pełnego

Schemat wykonania

3 słupki + 1 jeden dodatkowy słupek na końcu rzędu

Symbol graficzny

Pełna kratka oznaczana jest w schematach jako wypełniony kolorem kwadrat lub kwadrat z krzyżykiem. Czasami zdarza się, że pełna kratka oznaczona jest czarnym kółkiem. Rozpisana na poszczególne oczka w mojej wersji (patrz schemat wykonania) wygląda tak:

Schemat pełnej kratki na końcu rzędu - technika siatkowa

filet poszerzanie robótki

Przykład wystąpienia w schemacie

Schemat- pierwsza pełna kratka

Opis wykonania

Dodawanie pełnej kratki na końcu rzędu: po przerobieniu ostatniego słupka (moment, w którym nie mamy już w co wbić szydełka w rzędzie poniżej, słupek ten liczony jest jako pierwszy słupek nowej kratki) narzucamy włóczkę 2 krotnie na szydełko (jakbyśmy chcieli zrobić słupek podwójnie nawijany), następnie wkłuwamy się szydełkiem w oczko, w którym jest ostatnio zrobiony słupek, przeciągamy włóczkę i przerabiamy 2 pierwsze pętelki, następnie 2 kolejne i 2 ostanie, które znajdują się na szydełku (3 x po 2 pętelki). Na szydełku pozostaje nam 1 pętelka. Powtarzamy wszystko jeszcze 2 razy (z tym, że wykonując kolejne słupki wbijamy się w podstawę wcześniejszego słupka)

UWAGA: Jeśli dodajemy więcej niż jedną pełną kratkę, czynność powtarzamy aż do osiągnięcia odpowiedniej liczby kratek (dodatkowy słupek wykonujemy wtedy tylko 1 raz, na samym końcu)

  1. Dodawanie pełnej kratki zaczynamy od wykonania zwykłego słupka.
  2. Narzucamy włóczkę na szydełko.

  3. Wbijamy szydełko w ostatnie oczko poprzedniego rzędu i wykonujemy słupek. Słupek ten liczony jest jako pierwszy słupek nowej kratki.
  4. Doszliśmy do momentu, w którym nie mamy już oczek w poprzednim rzędzie.
  5. Narzucamy dwukrotnie włóczkę na szydełko.
  6. Następnie wbijamy się szydełkiem w to samo oczko, w którym przed chwilą zrobiliśmy słupek. Przerabiamy dwie pierwsze pętelki znajdujące się na szydełku, potem kolejne dwie i dwie następne – aż na szydełku zostanie tylko jedna pętelka

  7. Ponownie narzucamy dwukrotnie włóczkę na szydełko i wykonujemy czynność z pkt 6 jeszcze dwa razy. Z tym, że wbijamy się się w podstawę ostatnio wykonanego słupka.

  8.  Efekt końcowy.

Wykonanie

7 komentarzy

  1. Ewelina K says: Odpowiedz

    Bardzo przydatny post, będę tutaj zaglądać 🙂

    1. A nuż szydełko says: Odpowiedz

      Bardzo się cieszę 🙂

  2. Jola says: Odpowiedz

    O kurczę trafiłam wreszcie w to cudowne miejsce, próbuje sił w filecie i potrzebowałam takiego fajnego wytłumaczenia😃,będę tu czesto zaglądać 💗.

    1. A nuż szydełko says: Odpowiedz

      Cieszę się, że tłumaczenie jest zrozumiałe. Zapraszam i w razie pytań pisz śmiało 🙂

  3. Lady with crochet says: Odpowiedz

    Bardzo przydatny i dobrze wytłumaczony sposób:)

  4. Grażyna says: Odpowiedz

    Dopiero próbuję swoich sił w filecie. Dodawanie okienek powiedzmy już mi w miarę równo wychodzi. Mam pytanie odnośnie nici jakie najlepsze do filetu? Jak używam cieńszych tonie widać w ogóle wzoru przy grubszych robótka jest strasznie masywna.

    1. A nuż szydełko says: Odpowiedz

      Ja właściwie do filetu używam tylko jednych nici – kordonka MAXI na szydełko 1.5 mm. Uwielbiam go. Z tych nici zrobiony jest m.in. bieżnik w romby http://anuzszydelko.pl/moje-robotki/bieznik-w-romby/ A jakich nici Pani używa? Można jeszcze popróbować z wielkością szydełka lub zmienić wzór na kratkę (poprzez np. podwyższenie słupka, dodanie oczek łańcuszka między słupkami itd. tylko tak aby finalnie nadal uzyskać kwadrat).