Oczko łańcuszka – łańcuszek

Wykonanie łańcuszka na szydełku – krok po kroku

Łańcuszek to po pętelce początkowej podstawa podstaw szydełkowania. Często mówicie mi, że właśnie na tym etapie zakończyła się Wasza nauka szydełkowania. „Umiem zacząć i zrobić łańcuszek, nic poza tym”. To już naprawdę dużo! Już tak niewiele zostało by móc wyszydełkować coś fajnego. Ten wpis jest jednak dla tych, którzy dopiero co pokonali pierwszy szczyt i są dumnymi posiadaczami pętelki na szydełku.

  • Inne (spotykane w opisach) określenia: oczko łańcuszka, łańcuszek z X oczek, splot podstawowy
  • Skrót stosowany w opisach: lub o. łańc.
  • Symbol graficzny: lub:

UWAGA: Przy każdym schemacie powinna być legenda, z której dowiemy się jaki symbol został użyty w naszym schemacie. W niektórych schematach drugi symbol oznacza oczko ścisłe, a nie oczko łańcuszka. Jeśli pod schematem nie ma legendy to prawdopodobnie znajduję się na początku lub końcu gazetki/książki.

Przykład wystąpienia w schemacie:

lub:

Skan_20151130

UWAGA: Pętelki początkowej nie wliczamy do oczek łańcuszka. Jeśli schemat zaczyna się od czterech oczek łańcuszka to wykonujemy pętelkę początkową + cztery oczka łańcuszka. Jeśli łańcuszek pojawia się w dalszej części schematu to wykonujemy po prostu określoną ilość oczek łańcuszka.

Opis wykonania:

Zaczynamy od wykonania pętelki początkowej.
Nawijamy włóczkę na szydełko.
Przeciągamy szydełko z nabraną włóczką przez pętelkę początkową.
Łapiemy włóczkę haczykiem i przesuwamy szydełko w kierunku pętelki początkowej.
W ten sposób powstało pierwsze oczko łańcuszka.
W ten sam sposób wykonujemy kolejne oczka aby otrzymać łańcuszek – w tym przypadku widoczny jest łańcuszek składający się z 3 oczek.

UWAGA: Wykonując oczka łańcuszka należy utrzymać takie samo naprężenie włóczki (w przeciwnym razie jedne oczka będą wychodziły większe, a inne mniejsze)

Gdybyście mieli problemy z wykonaniem łańcuszka albo po prostu chcieli o coś zapytać. Śmiało!

7 komentarzy

  1. Szydełkowa pasja Kaśki says: Odpowiedz

    Po tylu latach robię to z zamkniętymi oczami i troszkę żałuję, że nie pamiętam moich początków. Na pewno nie było wcale tak słodko 😉

    1. A nuż szydełko says: Odpowiedz

      Dla mnie najtrudniejsza była pętelka początkowa potem już jakoś poszło, ale co się filmików naoglądałam to nigdy nie zapomnę 🙂

  2. łańcuszek to chyba jedyne co dobrze pamiętam z szydełkowania 🙂 Jeśli byś miała ochotę wpadnij z tym wpisem na linkowe party 🙂

    1. A nuż szydełko says: Odpowiedz

      Właśnie nie wiem czemu większość poprzestaje na nauce łańcuszka. Mam nadzieję, że w miarę szybko uda mi się opublikować więcej splotów 🙂 Na pewno skorzystam z zaproszenia na link party!

  3. Ciekawy pomysł również na prezent, ale niestety mam dwie lewe ręce do takich robótek 🙁

    Ps. Zapraszam serdecznie do siebie na konkurs mikołajkowy 🙂

  4. Smiley Project says: Odpowiedz

    Trochę skomplikowane, ale jeśli kiedyś wezmę sie za szydełkowanie to spróbuję 😉

    1. A nuż szydełko says: Odpowiedz

      Wiem, że szydełkowanie wydaje się skomplikowane. Sama przez to przechodziłam. Ale jak się nauczysz robić pętelkę i łańcuszek to potem jest już z górki.