Półsłupek – single crochet

Wykonanie półsłupka – krok po kroku

Półsłupek to jeden z podstawowych splotów szydełkowych. Za jego pomocą można wydziergać czapkę, skarpetki, buciki, właściwie już prawie wszystko. Półsłupek jest wyższy od oczka ścisłego i niższy od półsłupka nawijanego. Kształtem przypomina mały kwadrat. Wykonywanie półsłupków tworzy zwartą dzianinę.

  • Inne (spotykane w opisach) określenia: półsłupek zwykły, oczko ścisłe (patrz UWAGA)

UWAGA: W opisach i wzorach tłumaczonych z innych języków, głównie z angielskiego i niemieckiego, półsłupek nazywany jest oczkiem ścisłym. Niestety w każdej gazetce musimy zorientować się sami, która z nazw jest akurat użyta. Podpowiedzią może być to, że nasze oczka ścisłe niezbyt często występują w dużej ilości obok siebie, a półsłupki jak najbardziej. Jeśli już stwierdzicie, że dany opis posługuje się nazewnictwem zagranicznym, to gdy spotkacie w nim określenie”półsłupek” będzie chodziło o półsłupek nawijany. Poniżej znajdziecie mini ściągę w tym temacie. Nie sposób zawrzeć wszystkich tytułów, ale mam nadzieję, że te najpopularniejsze się tutaj znalazły.

Tytuły, w których półsłupek nazywany jest oczkiem ścisłym:

  1. Sabrina Robótki extra
  2. Robótki ręczne extra
  3. Diana robótki extra
  4. Mała Diana extra
  5. Akcesoria na druty, na szydełko
  6. Szydełkowanie
  7. Sandra extra – Szydełkowe trendy

Jak widzicie większość tytułów dostępnych na naszym rynku nie jest dobrze przetłumaczona. Niestety zamieszanie robi się jeszcze większe gdy niektóre Polki też używają takiego nazewnictwa. Nie pozostaje nam nic innego jak przy każdym opisie i filmiku na YouTube być czujnym.

  • Skrót stosowany w opisach: psł
  • Symbol graficzny:EPSON MFP imagelub :

EPSON MFP image

     lub:

oznaczenie szydełkowe półsłupka 2 

UWAGA: Przy każdym schemacie powinna być legenda, z której dowiemy się jaki symbol został użyty w naszym schemacie. Jeśli pod schematem nie ma legendy, to prawdopodobnie znajduję się na początku lub końcu gazetki/książki.

Przykład wystąpienia w schemacie:

schemat na szydełkowariant 1

img20151027_19502716wariant 2

schemat serwetki do wyszydełkowania2 (4 wariant 3

Opis wykonania:

Na szydełku, przed wykonaniem półsłupka, jest jedna pętelka.
Na szydełku, przed wykonaniem półsłupka, jest jedna pętelka.

Aby wykonać półsłupek wbijamy szydełko w oczko (bez narzucania włóczki na szydełko).
Aby wykonać półsłupek wbijamy szydełko w oczko (bez narzucania włóczki na szydełko).

Po włożeniu szydełka w oczko nawijamy włóczkę na szydełko.
Po włożeniu szydełka w oczko, nawijamy włóczkę na szydełko i przeciągamy ją przez oczko.

Po przeciągnięciu szydełka (z nawiniętą włóczką) przez oczko na szydełku są dwie pętelki.
Po przeciągnięciu szydełka (z nawiniętą włóczką) przez oczko na szydełku są dwie pętelki.

Ponownie nawijamy włóczkę na szydełko i przeciągamy szydełko przez obie pętelki, znajdujące się na szydełku.
Ponownie nawijamy włóczkę na szydełko.

Przeciągamy szydełko przez obie pętelki, które są na szydełku.
Przeciągamy szydełko przez obie pętelki, które są na szydełku.

Po wykonania półsłupka na szydełku ponownie mamy jedną pętelkę.
Po wykonania półsłupka na szydełku ponownie mamy jedną pętelkę.

Wykonanie:

Do obejrzenia innych filmików zapraszam na mój kanał na YouTube.

2 komentarzy

  1. Marta Diuu says: Odpowiedz

    Dlatego wolę schematy po angielsku – są jakieś takie bardziej usystematyzowane i spójne. Nawet jak mam do wyboru schemat na daną rzecz po polsku i po angielsku – sięgnę po ten po angielsku (zwłaszcza w przypadku robótek na drutach, ale szydełku też). A najlepsze jest to, ze nie musisz naprawdę mieć wysokich umiejętności językowych, aby być w stanie korzystać z angielskojęzycznych schematów (jak już raz ogarniesz ich budowę i skróty).

    1. A nuż szydełko says: Odpowiedz

      To prawda. Po angielsku single crochet to single crochet i tyle. Po polsku wszystko jest możliwe 😉