Zakończenie robótki na szydełku

Zakończenie robótki na szydełku – krok po kroku

Ostatnio pokazałam Wam w jaki sposób najczęściej kończymy poszczególne okrążenia i rzędy (oczko ścisłe zamykające). Dzisiaj chciałabym Was nauczyć jak zakończyć całą robótkę. Na szczęście jeśli na tym etapie powinie Wam się noga, to nie stracicie kilku rzędów (jak w przypadku robienia na drutach), lecz co najwyżej jedno lub dwa oczka. Na taki wypadek warto odciąć włóczkę trochę dalej. Jak coś Wam nie wyjdzie, będziecie mieli zapas włóczki na poprawki. Nie martwcie się, nie będzie trzeba „ukrywać” całej pozostałej włóczki w robótce. Nadmiar zawsze można odciąć.

  • Inne (spotykane w opisach) określenia: zakończyć oczkiem ścisłym i uciąć nitkę, zakończyć X rzędem wzoru, zakończyć oczko i zaszyć nitkę, zakończ i wpleć koniec włóczki w robótkę

UWAGA: Najczęściej spotykane w opisach określenia na zakończenie robótki to po po prostu „zakończyć robótkę” lub „uciąć nitkę”. W żadnym wypadku nie odcinajcie po prostu nitki! Wcześniej zawsze należy zamknąć oczko! Nie wiem czemu nie jest to napisane w opisach. Tak jakby wszyscy już się z tą wiedzą urodzili. Pamiętajcie, że czasami w ogóle nie jest napisane, że robótkę należy zakończyć. Nie mniej jednak zawsze należy to zrobić. Czasami w opisach natkniecie się na sformułowanie „zakończ niewidocznie”, ale o tym sposobie zakończenia robótki napiszę innym razem.

  • Skrót stosowany w opisach: nie ma
  • Symbol graficzny: nie ma

UWAGA: Nie spotkałam się się z oznaczeniem końca robótki na schemacie. Zakończyć należy w miejscu, w którym kończy się nasz wzór. Czyli po wykonaniu ostatniego oczka w okrążeniu lub rzędzie.

Opis wykonania:

DSC_0483-001
Po wykonaniu ostatniego, założonego w schemacie oczka, mamy na szydełku jedną pętelkę.
Aby zakończyć robótkę należy wykonać jedno oczko łańcuszka.
Aby zakończyć robótkę należy wykonać jedno oczko łańcuszka. Jeśli chcesz sobie przypomnieć jak je wykonać – kliknij tutaj
Po wykonaniu jednego oczka łańcuszka na szydełku nadal mamy jedną pętelkę.
Po wykonaniu  oczka łańcuszka, na szydełku znowu mamy jedną pętelkę.
Dopiero w tym momencie odcinamy włóczkę. Nie należy odcinać jej zbyt blisko pętelki.
Dopiero w tym momencie odcinamy włóczkę.
DSC_0497-001
Następnie pociągamy szydełkiem w górę, tak aby powiększyć znajdującą się na nim pętelkę.
Powiększamy pętelkę aż do momentu, w którym końcówka włóczki przejdzie przez pętelkę.
Powiększamy pętelkę aż do momentu, w którym końcówka włóczki „wyjdzie” z oczka łańcuszka.
Pociągamy mocno za końcówkę włóczki
Pociągamy mocno palcami za końcówkę włóczki. Oczko łańcuszka się zaciśnie.
Mocno zaciskamy.
W tym momencie nasza robótka już się nie spruje i możemy przystąpić do schowania końcówki włóczki.

UWAGA: Oczko łańcuszka, które wykonujemy w punkcie 2 jest oczkiem dodatkowym. Nie ma go na schemacie!

Wykonanie:

UWAGA: Na filmiku zakończyłam robótkę przerabianą w rzędach, a na zdjęciach opisane jest zakończenie robótki przerabianej na okrągło. Zrobiłam to celowo aby pokazać Wam, że przy zakończeniu metoda przerabiania nie ma znaczenia.

Do obejrzenia innych filmików zapraszam na mój kanał na youtube.

6 komentarzy

  1. Nie lubię wykańczania, irytować mnie to przeciąganie nitki, która została 😛 A ja już bym chciała się cieszyć gotową pracą. 😀

    1. A nuż szydełko says: Odpowiedz

      Mam tak samo 🙂 Czapka gotowa, a tu tyle nitek wisi do pochowania. Zazwyczaj wtedy coś knocę, bo chcę jak najszybciej skończyć…

  2. Dziękuję Ci za ten blog! Chyba dzięki Tobie nauczę się szydełkować! 🙂

    1. A nuż szydełko says: Odpowiedz

      Bardzo się cieszę! W razie jakichkolwiek wątpliwości pisz. Postaram się pomóc.

  3. Świetnie przygotowałaś tutorial. Nawet film jest.. gdzieś mam szydełko i włóczkę nawet 😉

    1. A nuż szydełko says: Odpowiedz

      Dziękuję 🙂 Cieszę się, że jest przydatny. Skoro masz szydełko i włóczkę, to nie pozostaje nic innego jak zacząć szydełkować!